Nieuws
Feedback/Rondzingen - zondag 13 maart 2016 |
Nieuw onderwerp feedback !!!!!!
Feedback is een probleem dat mensen al heel veel hoofdbrekens heeft bezorgd maar daar in tegen zijn er altijd weer mensen die met oplossingen komen
zo ook in het geval van feedback oftewel
rondzingen. Hoe kunnen we dit typeren? Rondzingen het is eigenlijk een soort
audio lus. Dat betekent dat het signaal dat uit de speakers komt , ook weer
opgenomen wordt door de microfoon , en op die manier ook weer versterkt word
door de luidsprekers en zo ontstaat er audiolus, dus een signaal dat zichzelf herhaald dat zich snel resulteert in een hoog piepend geluid.Dit is
natuurlijk voor iedereen die op locatie aanwezig is zeer vervelend. Je kunt je
natuurlijk voorstellen als je bij een concert of het presentatie aanwezig bent
dat je natuurlijk van een stukje goede kwaliteit audio bediend wil worden. Er
zijn heel veel oplossingen om dit tegen te gaan .Een interessant topic met een
schel randje.Het type microfoon is belangrijk bij het voorkomen van feedback het gebruik van een condensator microfoon is in veel
situaties af te raden omdat deze microfoons gevoelig zijn voor feedback.Vooral op
een podium waar bij het uitmixen van
een band veel microfoons gebruikt worden.Gebruik bij voorkeur een hypercardiod microfoon ,deze heeft en opnamepatroon van 100 graden
recht voor de opnamekop en is geneigd alleen geluid op te nemen dat zich recht
voor de microfoon bevind ,deze kop heeft een nog lager opnamepatroon aan de
zijkanten dan een cardiod ,dus
dit is de beste keuze voor live sound en vooral on stage,met veel hoge volumes
waar veel monitoren staan opgesteld dicht bij de microfoon. Spreek ook zo dicht
mogelijk in de microfoon om te voorkomen dat de microfoon op een hoger volume
moet met alle gevolgen van dien. Zorg er ook voor dat je geen
lekkage van andere bronnen krijgt dit geeft ook problemen ,bijvoorbeeld bij het
plaatsen van de drum microfoons deze kunnen makkelijk veel omgevingsgeluid
oppikken ,omdat er meerdere dicht bij elkaar op een vaak houten ondergrond staan dat vaak voor een slecht resultaat in de eindmix zorgt,maar in een andere blog meer
daarover. Oke speaker placement. De plek
waar de speakers opgesteld staan is cruciaal voor het voorkomen van feedback .Voorbeeld ,de zaalversterking oftewel front of house
is het signaal dat de zaal ingaat en heeft meestal de grootste afstand , en staat
in een denkbeeldige lijn natuurlijk voor iets voor de microfoon zich opgesteld
,correct dus want de afstand tussen speaker en microfoon moet als het kan zo
groot mogelijk zijn maar in de praktijk krijg je vaak te maken met situaties
waar de microfoon dicht bij de speakers staan, vooral op het podium waar veel
monitoren aanwezig zijn.Tenzij je alleen met in-ear monitoring werkt .Zorg dat de achterkant van je
microfoon richting de op jouw gerichte monitor speaker staat ,dit is de beste manier ,omdat de
achterkant van je microfoon bijna geen signaal oppakt . oke einde deel 1 over
een weekje gaan we verder .